Op zaterdag 17 april was het zover: de finaledag van het NK Debatteren voor Scholieren. Namens het Emmauscollege deden Veronique, Charlotte, Youri, Jan en Finn mee. Digitaal, helaas, want vanwege de coronamaatregelen kon de finale niet traditiegetrouw op een Nederlandse universiteit plaatsvinden.
Ter voorbereiding op de finaledag kregen de teams twee stellingen toegestuurd. De derde stelling, voor de improvisatieronde, kregen ze pas op de dag zelf, waardoor de voorbereidingstijd zeer beperkt was. “Die improvisatieronde is het meest stressvol, maar wel het leukst”, volgens Youri.
Hecht team
Het debatteam bestaat in totaal uit zo’n 20 leerlingen. Voor een toernooi als het NK wordt er toegewerkt naar één team, bestaande uit vier vaste sprekers en een reservespreker. Het NK-team van dit jaar was vrijwel hetzelfde als die van het jaar ervoor, toen nog minder succesvol. Maar toch is heeft die ervaring geholpen bij het fantastische resultaat van dit jaar, daar is het team van overtuigd. “We zijn absoluut gegroeid, zeker ten opzichte van vorig jaar. Omdat we vrijwel met hetzelfde team zijn gebleven, zijn we helemaal op elkaar ingespeeld”, vertelt Veronique.
Waarom bij het debatteam?
De redenen om bij het debatteam te komen lopen uiteen. De één raakt geïnspireerd door een vriend, de ander wordt gevraagd door de begeleiders (meneer van Loosbroek, meneer Sira en mevrouw Griffioen). Maar het debatteam biedt ook mooie kansen om eens iets heel anders te doen. Finn: “De originele reden dat ik bij het debatteam ging, was om uit mijn comfort zone te stappen. Om te leren om met meer zelfvertrouwen te kunnen praten. Nu kan ik zeggen dat ik sinds de 5e wel een stuk socialer ben geworden. Ik durf meer en ben minder bang om voor een groep te spreken”.
Gelukkig ben je met elk profiel welkom bij de debatclub. Toevallig bestaat dit team uit vier leerlingen met een natuurprofiel en één leerling met een E&M-profiel. “Ik vind het wel nice dat heel veel hier van de bèta kant zijn. Dat geeft ook aan dat je geen bepaald vakkenpakket hoeft te hebben om bij het debatteam te komen”, stelt Youri. “Maar bij ons is er alleen wel één gemeenschappelijke deler”, vertelt Jan. “We hebben allemaal filosofie”.
Beargumenteren, spreken, nadenken, inleven
Maar wat neem je nou mee van het debatteam in je verdere leven? Genoeg, volgens het team. Volgens Charlotte leer je bij het debatteam veel vaardigheden: “Bij het debatteam leer je beargumenteren en spreken. Ik denk dat wij allemaal echt vooruit zijn gegaan in hoe we discussies benaderen en met anderen in gesprek gaan” stelt Charlotte. Jan houdt er ook zeker wat aan over: “Het leuke aan het debatteam is dat je leert nadenken over dingen. En daardoor raak je meer betrokken bij maatschappelijke thema’s”.
Tot slot voegt Youri toe dat het debatteam hem heeft geleerd in te leven in een ander. “Je wordt soms gedwongen een kant te verdedigen van iets wat je eigenlijk helemaal niet vindt. En dan moet je argumenten gaan bedenken voor waarom je dat zou kunnen vinden. En dat helpt wel heel erg in het verplaatsen in iemand anders. Je wekt dan begrip op. Ongemerkt en spelenderwijs is dat iets dat je meekrijgt bij het debatteam”, zegt Youri.