Actuele zaken en storingen

Er zijn momenteel geen storingen.

Zoals we je aan het begin van het schooljaar hebben verteld, ben je zelf verantwoordelijk voor het beheer van je iPad. Dit betekent ook dat je goed moet onthouden wat je toegangscodes en wachtwoorden zijn. Ook je ouders kun je vragen om mee te kijken en mee te denken. Je hebt natuurlijk aan het begin van dit schooljaar je ouders al gevraagd om samen met jou te zoeken naar de beste oplossing om je wachtwoorden van al je accounts te bewaren!

Apple Id, Google account, apps…

In de Handleiding accounts en apps kun je nalezen hoe je een Apple ID aanmaakt, een Google-account, en welke apps je op je iPad moet hebben. We gaan ervan uit dat je ouders, net als jij, beschikken over je account-gegevens.

Digitale boeken op de iPad

Je hebt een lichte boekentas, omdat de meeste boeken op de iPad staan. Hoe je de boeken van dit schooljaar op je iPad zet lees je in de Handleiding Schoolboeken op je ipad-aug1617-v1c.

Bij problemen met digitale boeken ga je altijd éérst naar de Leermiddelen op Magister. Het komt helaas voor dat online boeken soms om technische redenen tijdelijk niet te gebruiken zijn. In de meeste gevallen kun je dan gebruik maken van de offline versie in Studiekit (voor Noordhoff-boeken) en Schooltas (voor boeken van ThiemeMeulenhoff). Voor boeken van Malmberg kun je de pdf van het boek gebruiken die te vinden is op onze Drive. De link naar deze Drive vind je op de ELO onder studiewijzer, Leerlingenplein, iPad boekenplank. Vanaf hier kun je het boek opslaan als iBook, zodat je boeken ook offline beschikbaar zijn. De boeken van Malmberg zijn ook te benaderen via Social Media. Hiervoor moet je eerst één van je social media-account koppelen in je profiel. Daarna krijg je ook toegang via social media. Kijk op https://toegang.malmberg.nl/social/ 

Een pagina uit een digitaal boek printen

Sommige leerlingen vinden het fijn om af en toe een pagina uit te printen. Hiervoor kun je een schermafdruk maken op je iPad. De leesbaarheid is groter als je het digitale boek via Magister opent op een vaste computer en daar een schermafdruk maakt van de betreffende pagina’s. In Windows kun je daarvoor het Knipprogramma gebruiken in de Bureau accessoires, en op een Mac gebruik je cmd+shift+4.

Een opdracht inleveren in Magister

Soms moet je een opdracht inleveren in Magister. Het gaat dan meestal om een pdf van een boekverslag of een werkstuk dat we willen controleren op plagiaat. Als je je werkstuk gemaakt hebt op de iPad, doe dan het volgende:

  1. Check de instellingen op je iPad
    Kijk of je onder Instellingen, iCloud of je iCloud Drive aan hebt staan.
    Kijk ook of je onder Instellingen, Pages het schuifje bij Gebruik iCloud aan hebt staan.
  2. Opslaan als pdf
    Ga naar je Pages-bestand. Kies ‘Stuur een kopie’ en kies voor het pdf-formaat en sla het op in je iCloud Drive.
  3. Gebruik de site van Magister (emmaus.magister.net, gebruik niet de app!)
    Ga naar de opdracht die je docent heeft klaargezet. Lever hier het pdf-bestandje in dat je in je iCloud Drive hebt opgeslagen.

Bij wie kun je terecht als je er zelf niet uit komt?

Natuurlijk kan het voorkomen dat je op school problemen met je iPad ondervindt. Voor hulp kun je dan bij de volgende personen terecht.

Probleem?  Wie helpt?
Voor technische problemen met bijvoorbeeld draadloos internet of het downloaden van boeken Onze ICT-medewerkers, de heer De Snoo en de heer Pastoor zitten in kamer B28
Ondersteuning nodig van Apple Klik hier
Wachtwoorden en toegang tot Magister Mevrouw Ham zit in kamer A28 en is applicatiebeheerder van Magister
Organisatorische zaken De stuurgroep ICT is te bereiken via het mailadres: stuurgroepict@emmauscollege.nl
Allerlei andere vragen Onze receptionisten in de centrale hal kunnen je naar de juiste personen doorverwijzen

Help, mijn iPad is kapot!

iPad kapot stroomschemaA

Help, mijn iPad is vermist!

Het is natuurlijk heel vervelend als je je iPad kwijt raakt. Daarom is het verstandig om je iPad te verzekeren. We gaan ervan uit dat je samen met je ouders hierover al goed hebt nagedacht.
Als je iPad wordt gestolen, raden we je aan om aangifte bij de politie te doen. Het is ook belangrijk dat je weer snel over een andere iPad beschikt. Dit zijn wel zaken die je zelf moet regelen, omdat jezelf verantwoordelijk voor je iPad bent.

Meldknop voor vervelende situaties

Op www.meldknop.nl vind je praktische tips om zelf vervelende situaties op internet op te lossen. En je vindt hier de weg naar (professionele) hulp.

Links naar meer informatie over de iPad

Op onze website hebben we meer informatie over de iPads staan. Als jij of je ouders meer over de iPads willen weten, dan vind je hier meer informatie over de iPads in de brugklas en hier de meest gestelde vragen. Het ICT-protocol vind je hier.