Thema-avond OVE

Ank MinkmanAlgemeen

De thema-avond “Communiceren met pubers” heeft op 14 januari 2019 plaatsgevonden. Ook dit jaar waren er veel ouders aanwezig (circa 130). Voorzitter Patricia Derksen heette de ouders namens de oudervereniging welkom en gaf het woord aan Jeroen Perdaan, conrector van 2 en 3 havo/vwo. Hij deelde kort zijn ervaringen met het communiceren met pubers. Hij vertelde hoe dit ook beïnvloed wordt doordat leerlingen te maken kunnen hebben met een thuiscultuur, een schoolcultuur en een op straatcultuur die van elkaar verschillen. Socioloog Ilias el Hadioui begeleidt de docenten van het Emmauscollege in het omgaan met die verschillende culturen met de aanpak van de ’transformatieve school’.  Daar komt bijvoorbeeld aan bod  dat het geen zin heeft om te proberen de straatcultuur buiten de school te houden. Het is beter met leerlingen in gesprek te gaan als de schoolcultuur en straatcultuur botsen en zo tot een oplossing te komen.

Daarna was het woord aan Joyce Seijbel van bureau Samen-binden.

Joyce nam de ouders mee in de wereld van het puberbrein. Dit is nog volop in ontwikkeling en is pas rond de leeftijd van 25 jaar helemaal ‘klaar’. Tot die tijd worden er allerlei verbindingen gemaakt in de hersenen die vergelijkbaar zijn met het vormen van wegen. Eerst zijn het nog zandpaden en kronkelweggetjes, later worden het snelwegen. Vooral het gedeelte van de hersenen dat ervoor zorgt dat we kunnen plannen en prioriteren is bij pubers nog niet helemaal ontwikkeld. Wel is het zo dat pubers die ergens voor gemotiveerd zijn vaak wel heel goed keuzes kunnen maken en kunnen plannen.

Aan de hand van informatieve en soms ook vermakelijke filmpjes liet Joyce zien hoe dat in het echt kan uitpakken.

Na de pauze vertelde Joyce verder wat er allemaal komt kijken bij communiceren. We hebben allemaal te maken met filters: weglaten, vervormen en generaliseren. Hoe het ‘weglaatfilter’ werkt hebben de aanwezigen kunnen ervaren met het filmpje met de bal. De ouders die gorilla gemist hebben, snappen nu veel beter waarom hun zoon of dochter zo vaak zegt dat ze niet gehoord hebben dat er iets gevraagd werd, of bijvoorbeeld de rommel in hun kamer niet zien.

Er was veel herkenning bij de ouders. Joyce benadrukte dat het goed is om in gesprek te blijven, complimenten te geven en positief te blijven.

Links