Dertig studenten sprinten heen en weer naar de wedstrijdtafel. Zowel hun vaardigheden als het samenwerken worden op de proef gesteld. Op een enorm scherm verschijnen gaandeweg rode, gele en blauwe blokjes. Dat zegt nog niets, daar kunnen (zullen) genoeg fouten tussen zitten. Moeten we deze uitdaging aan ons voorbij laten gaan en ons op de volgende concentreren? De tijd tikt voort…
Afgelopen vrijdag vertrokken 10 leerlingen om 7:58 vanaf Rotterdam Alexander. Na een (voor)spoedige treinreis van ongeveer 2,5 uur kwamen zij aan op de campus van Universiteit Twente (UT) te Enschede. In het Design Lab van de UT hadden honderd leerlingen uit 4 en 5 vwo zich in teams verzameld. Naast onze Rotterdamse afvaardiging en een hoop locals, was er ook een team uit Groningen. Namens onze school: Timo van der Valk, Finn Swart, Jan van der Vlugt, Kars Hofstra, Thomas van Santen, Sebastiaan van der Vlist, Daan Nieuweboer, Lucas Lamping, Revenna Paaij en Sem Looije, verdeeld over drie (dream)teams.
Na een verwelkoming door Lotte Weedage konden de teams hun geest verruimen voor de middaagse strijd. Op tafel stonden allerlei (fysieke) puzzels. Denk hierbij aan tangram, blokkenpuzzels en strategische problemen. Hier een link naar een bekend probleem, dat daar zou kunnen hebben gestaan. Maar ook mysterieuze puzzels met touwtjes en houten ringen die haast onoplosbaar lijken verwikkeld. De 360 seconden die je per puzzel krijgt vliegen voorbij, maar gedeeltelijke oplossingen worden ook beloond.
Er staat echter nog niet veel op het spel. De werkelijke competitie, in de middag, bestaat uit een estafetterace om binnen de tijd zoveel mogelijk van de 18 problemen op te lossen. Er zijn drie moeilijkheidsgraden en je mag slechts aan één probleem tegelijk werken. Het probleem wordt gegeven in een envelop, met een exemplaar voor ieder en een antwoordformulier. De problemen zijn gerelateerd aan onderwerpen als getaltheorie, modulo rekenen, logica, combinatoriek, meetkunde, enz. Veel succes!
Wat kun je verwachten als je voor het eerst meedoet? Lastig te zeggen. Achteraf is het makkelijker praten: de Emmausteams hebben een 3e, 4e en 15e plek behaald (van de 28 teams). Het docententeam dat voor spek en bonen meedeed (lees: flink zijn best deed) eindigde als 5e. Tot ongeloof bij de leerlingen: “Deden jullie wel echt jullie best dan?” Zeker wel, het blijkt opnieuw: de leerling overstijgt de meester. Veel hulde dus voor de twee teams die slechts 3 punten uit elkaar eindigden. Als prijs kreeg de derde plaats prachtige lichtroze truien, dezelfde truien waar de organiserende studenten aan te herkennen waren. Naast deze resultaten, is er vooral hard gewerkt en gelachen, zowel in de trein als bij de estafette. Er werd zelfs gebrainstormd over deelname aan een Europese of internationale Estafette.
De leerlingen (en wiskundedocenten) raden leerlingen uit 4 en 5 vwo van harte aan om volgend jaar het Emmauscollege te vertegenwoordigen. Een hele gezellige dag met uitdagende problemen, die meestal niets te maken hebben met (school)wiskunde.