Wat wil de school bereiken met de iPad?
De iPad is een hulpmiddel in de les waarmee je de stof actiever en meer naar persoonlijke behoefte kunt verwerken. De docent voor de klas speelt daarbij nog steeds een cruciale rol.
Kan de iPad op school worden opgeladen?
Nee, we hebben daar geen bijzondere voorzieningen voor getroffen. De iPad gaat met gemak de hele dag mee en moet dagelijks thuis volledig worden opgeladen.
Staan alle boeken op de iPad?
Zoveel mogelijk schoolboeken staan op de iPad, maar hierin zijn verschillen van vak tot vak. Welke boeken volledig of deels op de iPad staan is afhankelijk van de functionaliteit van de boeken op de iPad. De insteek is dat leerlingen niet alleen beschikken over de digitale boeken maar ook over allerlei handige hulpmiddelen, uitleg en oefeningen en meer op maat kunnen werken.
Wordt er nog geschreven met pen en papier?
Voor ieder vak wordt naast digitale boeken ook nog een schrift (en soms een werkboek) gebruikt. We blijven het belangrijk vinden dat leerlingen de stof ook ‘met de hand’ verwerken omdat de stof zo op verschillende manieren beklijft.
Zit mijn kind bij technische problemen zonder boeken?
De boeken zijn vaak op verschillende manieren te raadplegen. Meestal gebruikt de leerling daarvoor de app van de uitgeverij waarmee het schoolboek offline gebruikt kan worden. De meeste boeken zijn ook online te bekijken.
Waarin is de iPad beter dan een papieren boek?
Grote lappen tekst, bijvoorbeeld romans, lezen veel mensen inderdaad liever van papier, en met de hand schrijven vinden we nog steeds heel belangrijk bij ieder vak. Maar inmiddels biedt ICT zoveel extra’s ten opzichte van de ‘papieren situatie’ dat we ook daar gebruik van willen maken. Met de digitale boeken zorgen we ook voor een lichtere boekentas en zijn we ervan verzekerd dat leerlingen de beschikking hebben over al het aanvullende ICT-materiaal. We bekijken ieder jaar per vak wat de beste balans is tussen papier en digitaal. Dat betekent soms een boek op de iPad met een schrift ernaast, soms een boek op de iPad met een papieren werkboek erbij.
Werken leerlingen heel de dag op de iPad?
Nee. De iPad wordt in ieder vak gebruikt, en vaak iedere les, maar niet gedurende 50 minuten achter elkaar. De iPad is voor ons een hulpmiddel om te variëren in de les. De docent laat niet alleen zelfstandig werken met de iPad, maar geeft ook klassikale instructie en uitleg, en laat ook met een schrift of werkboek werken.